زیمنس، مخترع اولین آسانسور الکتریکی جهان​

ورنر فون زیمنس اولین آسانسور برقی جهان را اختراع کرد…
امروز وقتی در آسانسور هستیم و طبقاتآسمان‌خراش‌ها را یکی پس از دیگری در کسری از ثانیه طی می‌کنیم؛ حتی نمی‌توانیم تصور کنیم که پیش‌از اختراع آسانسور وضعیت چگونه بوده است.درگذشته برای مدت زمان بسیار طولانی، مردم برای حرکت در ساختمان‌های بلند مجبور بودند به‌زحمت و طولانی پله‌ها را طی کنند. و این شرایط گویای این بود که تا اواخر قرن نوزدهم و پیش‌از اختراع آسانسور تصور درمورد ساخت ساختمان‌های مرتفع غیرممکن بود.
درواقع آسانسور یک محصول جانبی بود که از پیشرفت تکنولوژی‌های سیستم ریلی و راه‌آهن زیمنس به‌وجود آمد.اولین بار در نمایشگاه تجارت جهانی Mannheim مردم شاهد یک برج تست با ارتفاع 20متر بودند که یک آسانسور با ظرفیت جابجایی 4نفر با سرعت 1.8 متر بر ثانیه مردم را جابه‌جا می‌کرد. و این درحالی بود که هیچکدام از آنها نمی‌توانستند راننده آن را ببینند و یا متوجه شوند که چه چیزی و با چه نیرویی این باکس را جابجا می‌کند.این اولین با دردنیا بود که یک موتور الکتریکی چنین کاری را انجام داده بود. منبع تغذیه در زیر سکو قرارد داشت و آسانسور با دنده جابجا می‌شد.
مردم علاقه بسیار زیادی به استفاده از آسانسور از خود نشان دادند و فقط از ماه سپتامبر تا اواسط نوامبر بیش‌از 8000 نفر سوار این وسیله حمل‌ونقل جدید شدند و از چشم‌انداز مانهایم لذت بردند.
این اولین آسانسور برقی جهان بود که توسط ورنر فون زیمنس ساخته شد. بعد از اینکه در سال 1866 این اختراع را به ثبت رساند توجه بیشتری بر روی این محصول و توسعه تکنولوژیکی آن کرد.اشتیاق بسیار زیادی برای استفاده از این تکنولوژی در میان مردم بوجود آمده بود. بخصوص صاحبان هتل‌ها بسیار علاقمند بودند که این رفاه و تلکنولوژی پیشرفته را در اختیار مسافران هتل‌های خود قرار دهند.
اوراق موجود در بخش بایگانی شرکت زیمنس نشان می‌دهد که آسانسور بعدی در مونیخ در نزدیکی سالزبورگ در یک هتل نصب شده است.

 

کلوپ شانگهای (هتل دانگ فنگ قدیم) در به‌کارگیری از نخستین آسانسور زیمنس در چین پیشگام بود

سال 1910میلادی آسانسوری مثلثی شکل از جنس چوب در این کلوپ که یکی از باشکوه‌ترین ساختمان‌های آن دوره بود از سوی شرکت زیمنس طراحی و ساخته شد تا نخستین آسانسور کشور چین در ساختمانی یکصدساله بنا شده باشد. با وقوع جنگ اقیانوس آرام، جنگ جهانی دوم و جنگ ضدژاپنی، این کلوپ که زمانی مجلل‌ترین اقامتگاه در شانگهای بود، به هتل بین‌المللی هیلتون تغییر نام داد و این درحالی بود که همچنان این آسانسور در آن به بهترین شکل کار می‌کرد.